Newcastle tappar publik

by Henrik on November 24, 2008 · 21 comments

Newcastle United har tappat nästan 5,000 åskådare per match sedan förra säsongen, skriver engelska tidningar. Bråket mellan klubbens ägare Mike Ashley och den avhoppande managern Kevin Keegan utmålas som den bakomliggande orsaken. Statistik visar dock att den neråtgående trenden startade redan tidigare.

Trots det bör man komma ihåg att Newcastle fortfarande fyller 92 procent av platserna på St James’ Park – en arena som rymmer över 50,000 åskådare och är Premier Leagues tredje största.

Enligt The Telegraph har klubben även problem med att fylla St James’ Parks så kallade executive seats, vilka normalt är att ses som en stor inkomstkälla för Newcastle då de dyraste paketen kostar upp till £35,000 per säsong.

Ekonomiska experter tror att Mike Ashley på grund av den finansiella krisen kommer att få problem att sälja klubben nu i vinter. Ashley uppges ha sänkt sitt utgångspris till cirka £280 miljoner, efter att initialt krävt £400 miljoner för klubben. Media spekulerar i att han då skulle göra en vinst på uppemot £50 miljoner vilket retar gallfeber på supportrarna.

{ 21 comments… read them below or add one }

Nero November 24, 2008 at 23:25

Inte bara Newcastle som tappar publik,det gör väl i stort sett varenda klubb i den ekonomiska recessionens tidevarv.

Arsenal har haft biljetter ute på general sale,något som inte skett innan..till och med Liverpool har haft det likadant.

Medelklassen som nu utgör den stora huvuddelen av publiken har drabbats ekonomiskt framförallt genom en nedåtgående bostadsmarknad samt en trist börs.

Den gamla traditionelle supportern ur arbetarklass var redan ett undantag innan finanskrisen,och nu är de väl i praktiken närmast utsuddade..eller riskerar att bli i vart fall.

Till och med räkmackebrigaden drabbas..Arsenal har stora problem med att få bra rull på cateringen.

Wolves(MIN klubb) hade bara precis över 22K emot Blackpool i helgen,detta trots 3 KO tid och att vi flyger fram i serieledning.
På Wolves fansite Molineux Mix ställdes frågan varför det inte var mer publik.Det mest konsekventa svaret blev att folk helt enkelt inte har råd längre..barn,husamorteringar och sätta mat på bordet måste prioriteras före..och det är nog så att dagens fotboll är på god väg att prisa sig ur marknaden.Det är dyrt som f-n att kolla boll i England,och när ekonomin nu ser ut som den gör är det oundvikligt att publiksiffrorna kommer att vika.

Särskilt om dagens ofta horribla priser upprätthålls.

Nick November 24, 2008 at 23:48

Man kan väl anta att nästa TV-förhandling kommer att sätta ribban för vart fotbollen är på väg. Situationer som denna brukar i ett längre perspektiv vara självsanerande ur den aspekten att allt styrs av utbud och efterfrågan. Problemet är ju att det som kostar mest (spelarlöner) styrs av kontrakt som inte direkt är konjunkturanpassade.

Som en parantes såser det ljust ut för min klubb (Fulham FC) när det gäller publik. Den ökar fortfarande, men å andra sidan så är arenan av det mindre slaget och klubbens biljettpriser är (med brittiska mått mätt) humana.

Betalade dock SEK 630 för min plåt på kortsidan för matchen mot Spurs härom veckan så billigt är nog inte rätt adjektiv ;)

Nero November 25, 2008 at 11:51

Kostnaden för en matchdag har ökat med cirka 21% sedan förra säsongen.Detta i en skarpt nedåtlutande ekonomi.
Sånt funkar inte.

Villa,trots att de gör en riktigt bra säsong får inte samma publiksiffror.

Birminghams försök till cheap ticket promotion slutade i knappt 18K.

Gällande TV pengarna så vet jag inte hur det funkar för Sky f.n…men Setanta behövde 1,7 miljoner abonnemang för att breaka even,och de har bara nått 1,4 miljoner.

Det kommer så klart fortfarande att finnas mycket pengar i Premier League framöver,men min stilla förhoppning är att de allra värsta avarterna gällande spelarlöner rättas till i och med mindre pengar in.Spelarlönerna är den enskilt största boven till att det ser ut som det gör.

Fördelningen mellan ligorna gällande TV pengar är en annan sjuk faktor,men där går utvecklingen snarast i motsatt riktning då The Championship får betydligt mera TV pengar framöver..emedan League 1 och League 2 får nöja sig med höjningar i peanutsklassen.

Ett lönetak är sedan länge ett önskemål,men spelarna lär så klart kämpa emot i det längsta…tillsammans med de största klubbarna.

Nick November 25, 2008 at 12:08

Hur kalkylerar man kostnaderna för en matchdag? Känns som om det är en väldigt individuell siffra med undantag för biljetterna. 21% är enormt stor ökning, speciellt som konsumentprisindex fram till innan krisen var under 4% för i princip hela västeuropa.

Gällande Brum klubbarna har jag ingen koll på vad som spelar in, men i Citys fall kan ju en del marginalåskådare flyttat till The Hawthornes bara för att fortsätta se PL fotboll? Som sagt ingen aning dock.

I SKYs fall är det nog högre break even men de säljer ju sina sändningar vidare i mycket större utsträckning så jag antar att de “asiatiska subventionerna” spelar in ;)

Visst är spelarlönerna en jättebov, men även ökade kostnader på andra håll med många nya skrytbyggen till arenor m.m. Ta tillbaka ståplats igen så kommer de billigare biljetterna kompenseras av volymerna!

Lönetak är något jag i princip är emot enbart på grund av att jag inte tror man kan eller ska försöka reglera en marknadsekonomi. I denna fråga börjar jag dock svänga då fotbollen är påväg mot sin egen finansiella crash! Nu har vi en situation där West Hams moderbolag är under förvaltning, Glazers har tappat stora belopp och Uniteds huvudsponsor konkade. Chelski-Roman är fortfarande äckligt rik, men har trots detta förlorat tillgångar i klassen 170 miljarder på någon månad.

Snart kanske Al Fayed anses rik igen ;)

Henrik November 25, 2008 at 13:21

Kan i princip bara instämma med ovan kloka ord vänner; vill dock bara lyfta fram att jag nyligen läste ett uppslag i någon av de större engelska tidningarna som hävdade att Arsenals nya arena var “en oerhört lyckad affär” och syftade på att lånen inte äventyrades i den finansiella krisen, att publiktillströmningen var över förväntan och samma sak med försäljningen av reklam, loger, paket, etc.

Artikeln var skriven i samma anda som oroade sig för eventuella nybyggen för Liverpool-klubbarna, Spurs, Pompey, osv. Och överlag framstod Arsenal som en oerhört välskött klubb ur ett ekonomiskt perspektiv. Men vad vet jag.

Så här många miljoner pund uppges TV-bolagen ha fått betala för den pågående 3-årsdealen, enkom för Premier League-rättigheterna:

BSkyB (4/6) – 1,314
Setanta (2/6) – 392
BBC (highlights) – 105
Overseas – 625

Det hedrar(?) BBC att man drog sig ur PL-galenskaperna och köpte rättigheterna för The Football League istället (£264 milj).

F ö noterar jag att Millwall gjorde sitt sämta enskilda resultat någonsin för förra säsongen – £6 miljoner back!

Henrik November 25, 2008 at 13:25

Skumt för övrigt att Setanta bara lyckats sälja 1,4 miljoner abonnemang, jag menar £9,99/månad är ju nästan ingenting och särskilt inte i Storbritannien! Men visst, man har väl bara en tredjedel av matcherna i Premiership.

Ju mindre biljettintäkterna bidrar till den moderna fotbollens utveckling, mindre viktiga blir också vi supportrar. Tyvärr.

Nero November 25, 2008 at 17:24

Hittat den mesta av informationen på footballeconomy.com siten,bland annat den 21% matchdags kostnadsökningen.

Henrik November 25, 2008 at 17:31

En artikel från i somras som är på samma spår:

http://anglofil.se/2008/06/03/rapport-dyrare-att-se-pa-fotboll-i-london/

Henrik November 25, 2008 at 17:33
South Norwood November 25, 2008 at 18:15

Håller med Neros första inlägg helt och hållet. Det är nu vi börjar se de negativa konsekvenserna av att “förlita” sig på en “ny” publik som i några fall försöker hitta andra (billigare) hobbys när det blir tuffa tider. Tror kanske att NUFC är ett specialfall men alla 5,000 “protesterar” inte mot MA, det är jag övertygad om. Ett lyckat exempel är dock Bradford City som, så vitt jag vet, vunnit på att sänka biljettpriserna och “fylla” arenan match efter match (används som gott exempel i FL-rapporten/supporterundersökningen).

dALLAS November 28, 2008 at 20:31

Klart att det inte bara är protester mot Ashley. Det går de facto uruselt för oss. De så viktiga “marginalåskådarna” vill inte betala hutlösa summor för undermålig fotboll och spel utan hjärta. Dagens besked att Joke Kinnear sitter kvar till dess att en försäljning av klubben är spikad är en katastrof för ett svart-vitt hjärta.

Henrik December 2, 2008 at 21:50

Såg att Burnley har SÄNKT priserna inför kvällens Ligacupmatch mot Arsenal och därmed har fullt hus för första gången på 15 år. Se och lär övriga klubbar!

*sätter på Viasat Fotboll*

Oscar D December 3, 2008 at 12:34

Jag hoppas att rådande konjunktur gör att klubbarna blir tvungna att sänka priserna. Att snitt priset på en biljett i The premiership är 106 quid, är helt sinnessjukt.

Såg att Spurs reade ut restricted view-plåtar för 15 för ett par veckor sedan, men nu kostar de 35 igen. Dessutom vill man väl se hela matchen.

Som Henrik sa: hoppas fler klubbar gör som Burnley. Helt rätt att inte sälja ut sig.

Henrik December 3, 2008 at 13:38

Jag håller med, men tror inte riktigt att £106 är snittpriset för en biljett till PL, riktigt så sjukt är det inte. Den siffran känner jag däremot igen som vad en matchdag på Stamford Bridge kostade i snitt om man räknade med matchprogram, parkering, mat/dryck, osv. Kan jag ha rätt? Arsenal tar som exempel mellan £32.50 och £90 beroende på plats och motstånd (galet det med iof sig…).

Huyton December 3, 2008 at 13:44

När det i en match som Everton – Man. Utd finns kvar tusentals biljetter så måste det ringa en rätt rejäl varningsklocka. Tittar man på hur det ser ut på hemmamatcher för lag som exempelvis Sunderland, Newcastle, Boro, Bolton och Wigan. där det glappar tomt på rätt många sektioner så måste klubbar och övriga “intressanter” börja tänka till ordentligt.

Kul dessutom att Burnley slog ut Arsenal. Kan en fullsatt stadion med bra stämning ha något med saken att göra kanske..?

Oscar D December 3, 2008 at 14:30

Så kanske det var, minns inte riktigt var jag fick siffran från. Missuppfattade antagligen artikeln var jag läste det.

Intressant också med executive-problemen. Steve, som var med i min reseskildring, har en kompis som är högt uppsatt chef på nåt företag och denne lär ha en box på WHL. Själv var den här chefen inte speciellt fotbollsintresserad, men köpte ändå boxen för £ 40 000 för säsongen 2008/2009. Motiveringen lär ha varit att det lär vara bra att ta med företagets clients dit. Tolv platser innehåller boxen – ganska jävliga pengar för tolv platser, alltså!

Oscar, SUNDERLAND December 4, 2008 at 12:39

Betalade £22 för min biljett till lokalderbyt Sunderland-Newcastle för en månad sedan. Biljetter på långsidan. Ska dock tilläggas att det här var ‘under 22 år’ biljett.

När jag var och såg Sunderland på White Hart Lane i augusti så betalade jag £37 för biljett i bortasektionen. Det är alldeles för dyrt i mitt tycke och det är skrämmande att se klubbar som Chelsea, Man United och West Bromwich ta £40+ för en biljett.

Såg att större delen av City publiken bojkottar matchen på The Hawthorns mot West Bromwich p.g.a biljettpriserna.

Nej, något måste hända och det är nu! Dags att agera. Svårt att genomföra bojkotter i England annars, alldeles för många supportrar som inte vill missa bortamatcherna.

Som tidigare sagt är det inte bara Newcastle som tappar publik utan det är större delen av klubbarna i England. Tyvärr.

Oscar D December 4, 2008 at 14:15

£ 22 är sjukt billigt som det ser ut idag! Betalade 49 för en – i ärlighetens namn – ganska dålig plats på the shelf.

Henrik December 4, 2008 at 14:22

Sjukt nog kostar det £22 och uppåt för långsida på The Den – då pratar vi tredjedivisionen! :(

Oscar, SUNDERLAND December 4, 2008 at 15:01

£49 är skrämmande. Tänk vad det måste kosta för alla trogna supportrar bosatta i England som åker på varenda bortamatch utöver hemmamatcherna. Bara matchbiljetten är dyr, sedan tillkommer ju transport och pengar till a day out så att säga.

England borde lära sig av Bundesliga och kolla in deras publiksiffror.

Oscar D December 4, 2008 at 16:07

Visst, Premier League borde ju lära sig av Bundesliga, man tar hand om sina åskådare där. Samtidigt är det ju tydligt att Tyskland missat tåget i den europeiska toppfotbollen. Jag säger inte att det nödvändigtvis är sämre, att ha en grym nationell liga, men Tyskland har väl inte haft någon stor internationell framgång sedan… Bayern 2001 CL?

Ett svårt avvägande… men jag håller med i grunden – fotbollen är för fansen.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: