Viasat – Hur svårt kan det vara att göra rätt?!

by Nick on March 14, 2012 · 7 comments

Post image for Viasat – Hur svårt kan det vara att göra rätt?!

Min text från i lördags rönte en hel del uppmärksamhet, många hörde av sig per mail och telefon, andra kommenterade på forum och på Facebook och ett gäng kommentarer landade i anslutning till inlägget. I princip alla som hört av sig, kommenterat, gillat på Facebook osv håller med mig. Jag fick tillslut påstötning via Twitter från Viasats kundtjänst, en viss förhoppning om att faktiskt kunna göra konkreta framsteg grusades dock snabbt.

Ovan ser ni den tweet från mig som ledde till att man från Viasats håll tog kontakt. Så här såg den initiala dialogen ut:

Deras sista svar i detta flöde är väl höjden av arrogans? “Vi har svarat på alla dina frågor.” – Pyttsan! Man följer sedan upp med detta:

Klart som fan det var en chock, men att påstå att man gjort sitt bästa för att kunderna ska vara nöjda är ju en egen tolkning av sanningen, minst sagt! Som jag i flera inlägg (utan svar/respons) skrivit på deras Facebooksidor så har jag full förståelse för att den uppkomna situationen inte är Viasats fel och påpekar detta för dem ytterligare en gång samt upprepar och understryker kärnan i problemet.

Det hela är ganska enkelt; en kund beställer en tjänst/vara och accepterar ett pris som omfattar de kontrakterade premisserna, om varan/tjänsten sedan försämras, skadas eller inte levereras tillfullo så har leverantören inte fullföljt sitt avtal.

Nu tappar Viasats kundtjänst lite fokus igen och börjar prata om problemet med sändningarna, jag vill dock fortfarande reda ut kompensationen för att det avtal jag har med Viasat inte fullföljs.

Här kanske det är på sin plats att citera §10.1 som jag refererar till:

10.1 Definition av avtalsbrott

(1) Avtalsbrott föreligger när en part inte presterar i enlighet med avtalet.

Nog för att juridik kan vara en snårskog av tolkningar, men jag anser inte att detta lämnar så mycket spelrum direkt. -”Levereras det jag har i mitt avtal? Nej, således föreligger avtalsbrott enligt ovan citat” – Simple as… Konversationen fortsätter dock:

Nu är man tillbaka och fokuserar på fel saker igen, jag pratar bara om mitt avtal med Viasat. Hur de agerar gentemot sin part som de köpt sändningsrätten ifrån kan jag inte tycka så mycket om, det får de liksom reda ut på sin kant.

Det som känns viktigt för mig är dels att Viasat tar ansvar gentemot mig som kund (och såklart alla andra av deras kunder) och erkänner problemet. För min del vill jag inte sluta se på fotboll från Premier League och det som får sändas är det fortfarande Viasat som har rätten att visa, men jag band upp 1 huvudavtal, 1 tvillingavtal och 1 trillingavtal för att kunna välja fritt på 380 matcher varje säsong. Nu har möjligheten att använda tvilling-/trillingboxarna på “Tipsextratid” tagits ifrån mig – speciellt som det inte finns bredband där dessa står. Alltså är den sk. “kompensationen Viaplay” meningslös för att lösa bortfallet för dessa. Alltså vill jag ha alternativet, om jag vill, att kunna avsluta abonnemangen för tvilling-/trillingbox

Okej, nu kommer vi någonvart. Lite förståelse i alla fall, men vi är långt ifrån att prata om samma problem. Så hur går vi vidare? Då jag förstår att personen jag kommunicerar med inte lär få ta ett beslut som hjälper mig så tänkte jag att de kanske skulle kunna hjälpa mig att få kontakt med någon som kan.

Här avslutas denna konversation för min del, men får faktiskt ett trevligt och konkret meddelande tillbaka.

Som ni ser ovan vill jag bli uppringd och får också besked om att så också ska ske! Kanon, förutom att jag ännu inte fått något samtal… Jag får däremot en ny tweet nästa dag (läs igår tisdag) från dem:

Av förståeliga skäl blir jag rätt lack av detta dels rent felaktiga svar, men ännu mer för att man lovar att ringa och sedan inte kan leva upp till det.

Det kommer inget svar på detta, men jag hoppas och tror fortfarande att man ska leva upp till löftet om att ringa mig (naivt, jag vet!). Något samtal har det ännu inte varit tal om, men till min förvåning får jag nedan tweet idag (onsdag) på morgonen:

Nu börjar jag bli duktigt arg på riktigt. Blir ännu mer förbannad när jag ser att sidan de länkar till har information som på fler ställen vinklats till att framställa saken bättre till Viasats fördel, men framför allt så ljuger man kring det de hävdar är ett domstolsbeslut.  För det första är det inget domstolsbeslut det kommer sig av, utan att English Premier League som svar på domstolsutlåtandet (i härvan efter stämningarna mot Karen Murphy) förbjuder sändning av mer än en 16:00 match. Detta är inte en aktion som är beslutad i domstol, utan EPLs sätt att undvika det som de menar är otillbörlig sändning av matcherna. Jag fortsätter hävda att det är en sak Viasat får ta med SIN leverantör, så tar jag konflikten med MIN (Viasat) leverantör. För det andra kan ALDRIG Viaplay ses som en kompensation, det ÄR en försämrad leverans av avtalad tjänst till samma pris.

Min irritation har börjat övergå i konkret ilska. Inte nog med att att man far med osanning och styvnackat vägrar ta sitt ansvar, man misslyckas kapitalt i sina försök till “kundvård”. Vidare lovar man saker man inte håller gällande att jag ska bli kontaktad, känns dock igen lite när det kommer till vad som står i mitt avtal och vad som nu levereras ;)

Kanske det är ett domstolsbeslut som förbjuder att man ringer mig också? 

Får starkt överväga hur jag ska agera vidare, men samtidigt hoppas ju att man plockar upp luren och pratar med mig (japp, fortfarande naiv kanske). Avslutningsvis så vill jag peka på den första tweet man sände mig där det står att läsa: -”…så hjälper vi dig med en lösning.

Är problemet löst? Har jag fått hjälp?

{ 7 comments… read them below or add one }

JohnF March 14, 2012 at 21:56

100% stöd åt Nick.
Viasat levererar inte enligt avtal, så enkelt är det.

Colu March 15, 2012 at 00:02

Haha det är så underbart urusel skött ur kundsynpunkt att jag inte vet om man ska skratta eller gråta.

Vad Viasat inte riktigt fattat är att dom försökt köra över fel folk. Det är en sak att lura några knypplande tanter men här pratar vi fotbollssupportrar som bortsett från att dom redan ÄR besatta och dedikerade även tillbringar STOR tid på forum och i sociala media med likasinnade. Det kan bli ringar på vattnet som når oanade konsekevser för VIASAT. Dom kommer aldrig klara sig ur detta genom en dialaog som ovan. Det finns bara en sak att göra. Be om ursäkt, gör om, gör rätt.

Jag blir grymt faschinerad av storbolagens besatthet att BINDA sina kunder. Jag har t.ex. bott i Comhem hus tidigare och hela deras dialog gick bara ut på att binda folk på så många tjänster och så lång tid som länge.

Samma sak med Telenors mobilabonnemang. Jag har varit kund hos Europolitan som blev Vodafone som blev Telenor. Jag har haft samma bolag och samma nummer så länge jag kan minnas, säkert sedan mitten på 90-talet. Sluta pracka på mig bindningstid!

LEVERERA EN TJÄNST JAG ÄR NÖJD MED så slipper ni binda era kunder. Dom stannar ändå! Jag lovar!

Detta är grundregel nummer ett i allt företagartänk … utom hos de stora tv/telecom bolagen. Där gäller bara “bind kunden” och sedan r*vknulla dom, no matter what. Idioter!

Matulda March 15, 2012 at 08:47

Hej..
Jag blev hyfsat förbannad när jag fick beskedet om lördagsmatcherna och än mer när man då läser om andra leverantörers kompensation till sina kunder Com hem Bredbandsbolaget osv..i form av Viaplay iaf..själv sitter jag med Telia+Viasat sport och vad får vi NADA..här kommer en mailkonversation med Telia som jag har haft och det finns vissa likheter med din Viasat..dvs undvikande att svara på frågor:

Jag har haft en mailkonversation med kundtjänst en mycket lång sådan och fick till en början samma svar som dej.

Jag ifrågasatte den uteblivna lösningen för oss Teliakunder och Telias brist på försök att hjälpa oss kunder. Och det viktiga att Viasat kör på som vanligt i Norge men utesluter oss i Sverige.

Under mailkonversationen så framkom detta:

Det verkar stämma att Viasat har en annan lösning i Norge, men för närvarande så har man valt att stoppa sändningarna i Sverige. Om detta kommer att ändras är ingenting som är klart i dagsläget. För närvarande har vi ingen information om kompensation i form av exempelvis Viaplay, men om det skulle bli aktuellt kommer vi gå ut med detta.

Som svar skrev jag så här:

Varför försöker då inte Telia få Viasat att ha samma lösning för oss i Sverige?
Telia kommer i slutändan att förlora kunder på att Telia inte kan ordna för oss befintliga kunder.

Andra leverantörer har snabbt ordnat en lösning till sina kunder redan i Lördags och nu under veckan.Vad är det som hindrar er?
Hur gärna jag än vill kunna säga att ni är kundvänliga så är det i detta nu helt omöjligt.
Det kommer se mycket illa ut om Telias kunder är dom enda kunderna som inte kommer ha tillgång till alla matcher nu på Lördag.

Telias budskap till oss är att vi har valt fel leverantör.

Och som svar på detta fick jag svar nr 1 igen.

Jag kommer kämpa vidare med detta finner Telia ingen lösning snabbt så får man se sig om vilka som vill ha dessa 766kr i månaden istället som man nu betalar.
Det finns lösningar men inget egentligen jag föredrar att ha.

Jag och andra har skrivit en del på Telias forum i denna tråd:
https://forum.tewss.telia.se/topic/5955-premier-league-matcherna-pa-lordagar/
Jag sliter vidare…med frågor och uteblivna svar…

Nick March 15, 2012 at 10:36

Matulda; tack för din kommentar.

Ja, precis som Colu är inne på ovan är det skrämmande hur TV- & Mobilföretagen bemöter sina kunder och vilken total brist på kundfokus man visar upp.

Ge dig inte! KEEP ON FIGHTING!

Matulda March 16, 2012 at 09:58

Tack själv för det du skrivit.. Expressen vill inte ens befatta sig med detta..
Jag blir förundrad över denna brist hos Telia som jag betalar totalt dryga 1000lappen i månaden till
och som är totalt ointresserad..
Jag har ett annat stort intresse och det är MotoGP som Viasat har sändningsrättigheterna till.. men tack och lov kan man köpa den tjänsten på MotoGP.com och se allt + lite till för ca:1000lappen för hela säsongen.
Annledningen till att jag inte redan nu streamar den tjänsten är just ..TAADAA.. att jag vill att möjligheten att racing ska visas på svensk tv= fler tittare ..vi är redan få som har detta MotoGP intresse.. väljer flera att göra som jag nu förmodligen måste göra så kommer det vara så lågt intresse så man kommer lägga ner att sända..
PL går som sagt även det att lösa utan vare sig Telia eller Viasat osv.. är inblandad..
Fortsättning lär följa..
Trevlig Helg :)

Fredrik March 17, 2012 at 01:38

Om de nu bryter mot lagen kan du väl anmäla dem istället för att bete dig som en fitta mot kundtjänsten? De kan ändå inte göra något åt saken, så att gnälla på dem är helt meningslöst.

Nick March 17, 2012 at 08:34

Fredrik, det är inte så att du arbetar för deras kundtjänst?

Som svar på din fråga: Jo, visst skulle jag kunna anmäla dem, och kanske tvingas till det i värsta fall, men ser hellre att en lösning sker genom dialog. En anmälan ger mig kanske rätt, men inte säkert att den löser problemet. Att gnälla på deras kundtjänst kommer ju av bara farten i den frustration de själva skapar, och om de upplever mitt “gnäll” som jobbigt – so be it. När de, som utlovat, hör av sig och förhoppningsvis löser situationen så slutar ju “gnället”.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: